Co zrobić, kiedy zgubi się nam dowód osobisty i gdzie zgłosić utratę dokumentu? Dowód osobisty to jeden z najważniejszych dokumentów w Polsce. Jest on niezbędny do wykonywania wszelkich czynności, które wymagają uwierzytelnienia własnej tożsamości. Zgubienie go to poważna sprawa. Kluczowe jest szybkie i sprawne działanie. W przypadku niezgłoszenia jego kradzieży albo zguby mogą dotknąć Cię przykre konsekwencje.
Co zrobić kiedy zgubisz dowód osobisty?
Jak wspomnieliśmy, trzeba działać najszybciej, jak to możliwe. Jeśli Twój dowód osobisty wpadnie w ręce osób niepowołanych, mogą one podpisać jakąś umowę wykorzystując twoje dane. Przykładowo może to być zaciągnięcie pożyczki albo zawarcie jakiegoś innego zobowiązania.
Brak dowodu zamraża Twoje działania finansowe. Jako że nie jesteś w stanie potwierdzić swojej tożsamości, nie możesz zaciągać kredytów ani pożyczek, do czasu wyrobienia nowego dokumentu. Również tak prozaiczna czynność jak podjęcie własnych środków w oddziale banku może okazać się problematyczne bez dowodu osobistego. Poza tym znacząco utrudnione jest korzystanie z wszelkich usług społecznych. Nie będziesz mógł zarejestrować się do lekarza lub załatwić spraw w urzędzie. Możesz mieć nawet problem z zakupem alkoholu, jeśli zostaniesz poproszony o okazanie dowodu w celu weryfikacji wieku.
Zanim zdecydujesz się na unieważnienie tego dokumentu, warto zastanowić się, czy dowód osobisty nie zgubił się gdzieś w domu. Dokładnie go poszukaj, a jeśli masz wątpliwości co do zguby, po prostu go zawieś. Jeśli uda Ci się go znaleźć oszczędzisz sobie dużo czasu, który musiałbyś poświęcić na sprawy urzędowe.
Gdzie zgłosić zgubienie dowodu osobistego?
Jeśli masz pewność, że dowód przepadł na dobre, trzeba go unieważnić. W zależności od okoliczności utraty dokumentu sprawę trzeba zgłosić do właściwego organu administracji publicznej. Jeśli dowód został skradziony lub jego utrata związana jest z przestępstwem lub jego domniemaniem, wtedy sprawę zgłasza się na Policję. Spowoduje to jego natychmiastowe zastrzeżenie dokumentu.
Ta metoda wydaje się być szybsza od zgłoszenia utraty dowodu w urzędzie. Jest ona skuteczna tylko w przypadku popełnienia przestępstwa lub pojawienia się prawdopodobieństwa jego popełnienia. Jeśli dowód został zgubiony bez udziału przestępczej aktywności, sprawę zgłasza się do urzędu gminy. Obecnie warto wykorzystać do tego drogę elektroniczną. Jest to znacznie szybsza i wygodniejsza metoda od stania w kolejkach.
Co zrobić kiedy zgubiłeś dowód za granicą? Należy udać się do konsulatu i tam poinformować o zgubieniu dokumentu. Może to zostać dokonane listownie, faksem albo osobiście.
O zgubie powinny dowiedzieć się również banki, w których przechowujesz pieniądze, operator telefoniczny oraz inne instytucje posiadające Twoje dane osobowe. Należy również pamiętać o podpisie elektronicznym. Jeśli dowód osobisty był w niego wyposażony, trzeba poinformować dostawcę podpisu o konieczności jego unieważnienia. Jest to szczególnie ważny element, ponieważ podpis elektroniczny jest równoważny z tradycyjnym podpisem. Dlatego warto, aby nie był w posiadaniu niepożądanych osób.
Jak wyrobić sobie nowy dowód osobisty?
Po unieważnieniu starego dowodu należy przygotować wniosek o otrzymanie nowego dowodu osobistego. Trzeba do niego dołączyć zdjęcie o określonym formacie. Fotografia musi spełnić szereg wymagań. Jeśli im nie sprosta to urzędnik odrzuci wniosek. Jeśli życzysz sobie, aby twój dowód posiadał podpis elektroniczny, należy zgłosić to we wniosku. Trzeba również okazać paszport lub inny dokument potwierdzający Twoją tożsamość, a w przypadku kradzieży potwierdzenie o zawiadomieniu organów ścigania. Można zrobić to samemu udając się do urzędu, albo wygodną drogą elektroniczną za pomocą profilu zaufanego. Warto wspomnieć, że jeśli dowód został uszkodzony i jest w naszym posiadaniu to powinniśmy go dostarczyć do urzędu.
Usługa wyrobienia dowodu osobistego jest bezpłatna. Czas oczekiwania zwykle trwa około 30 dni, a w przypadku przedłużenia terminu zostaniesz o tym poinformowany. Kiedy dowód będzie gotowy do odbioru, otrzymasz wiadomość SMS. W takiej sytuacji należy udać się osobiście po dokument. Jeśli istnieje problem związany z samodzielnym odbiorem, można upoważnić do tego konkretną osobę. Oczywiście trzeba powiadomić o tym urząd. Twój pośrednik otrzyma kod PIN lub PUK, dzięki czemu możesz mieć pewność, że dokument trafi w odpowiednie ręce.
Reasumując, jeśli dowód zostanie skradziony, zgubiony albo zniszczony należy poinformować o tym odpowiednie organy. Jeśli doszło do przestępstwa- powinna to być Policja. Niezależnie od tego czy jesteś w kraju, czy za granicą Twoja reakcja musi być natychmiastowa. Każda chwila zwłoki zwiększa ryzyko kradzieży danych osobowych oraz ich użycia. Obecnie funkcjonuje wiele systemów przeciwdziałających nieautoryzowanym wykorzystywaniu danych. Daleko im jednak do perfekcji. Działania oszustów mogą mieć dla Ciebie nieprzyjemne konsekwencje, dlatego działaj niezwłocznie!
Utrata lub kradzież dowodu osobistego: https://www.gov.pl/web/gov/zglos-utrate-lub-uszkodzenie-swojego-dowodu-osobistego-uniewaznij-dowod
Wróć do poradNajnowsze porady
Skontaktuj się z nami
ASCO Security Sp. z o.o.
ul. Szybowcowa 31
54-130 Wrocław
Nip: 894 310 61 82
Biuro obsługi klienta
ul. Krupnicza 13
tel. +48 71 79 07 777
fax +48 71 79 07 801
e-mail: bok@ascosecurity.pl
Sekretariat
tel. +48 71 79 07 700
fax +48 71 79 07 801
e-mail: biuro@ascosecurity.pl